fbpx
Skip to main content

Toneelspeler of regisseur? Kies maar


“Doe nou niet! Voel maar, je hart klopt in je keel, het zweet breekt uit en je krijgt nauwelijks lucht. Dat is toch genoeg bewijs dat het echt niet veilig is? Dit wil je toch niet voelen? Stop maar, ga hier weg, dit is niet oké”.

Veel mensen met angstklachten luisteren naar deze ‘stem’, ook als er geen sprake is van een écht dreigende situatie. Er is ook heus nog wel een andere stemmetje op de achtergrond dat wel weet dat het niet klopt maar het voelt zó naar dat vermijding van de situatie, en het uit de weg gaan van dat gevoel, de enige oplossing lijkt te zijn.
Begrijpelijk én jammer, want zo bevestig je dat bange deel, dat zijn of haar waarschuwingen terecht waren. Wanneer je er naar luistert en ervaart dat de angst afzakt, dan zeg je in feite: “zie je wel, het wás ook levensgevaarlijk. Goed dat ik mijzelf heb weten te ‘redden'. Maar ja… wel weer mét een nare paniekaanval.

Elke deel een eigen tekst
Ik heb het nu over een bang deel van de mens, maar zo hebben we nog veel meer delen. We hebben een innerlijke criticus, een saboteur, een afwijzer, een oordeler. Maar ook een wijs deel, een begripvol deel, een dapper deel enzovoort. Vergelijk het met een toneelstuk waar ieder deel een eigen rol met bijpassende tekst heeft.
Realiseer je dat de tekst van de oordeler, ALTIJD een oordeel zal zijn. De tekst van de afwijzer zal ALTIJD iets negatiefs inhouden. Het advies van je angstige deel, zal ALTIJD alarmerend klinken. Simpelweg omdat dat nu eenmaal de tekst is die bij die rol hoort. Het heeft geen zin om te verwachten dat dat deel ooit wat anders zal gaan zeggen. Dat zou pas raar zijn. Dit is wat het is.

Speler of regisseur?
Het lijkt misschien alsof je dat angstige deel bént, maar wat als jij de regisseur zou zijn die al die delen kan op merken? Begin je het te doorzien? Dat helpt al enorm.
Wat als jij ook nog zou kunnen bijsturen wanneer een van de spelers teveel podium pakt? Als jij zou kunnen bepalen wie wanneer ruimte krijgt in jouw toneelstuk? Zou je dan de angst steeds de hoofdrol laten nemen? Denk het niet toch?

Tegenspreken werkt niet
Maar ja… hoe doe je dat wanneer je hele lichaam in de stress schiet? Wanneer je toneelstuk zoveel 3d effect heeft dat het levensecht lijkt?
Een beste regisseur die daar tegenin durft te gaan! Inderdaad. De kunst is dan ook om er niet tegenin te gaan. Hoe harder je zult zeggen dat er geen rol voor de angst zal zijn (als je dat deel afwijst) en hoe meer je er mee in discussie gaat, hoe harder het zal schreeuwen om toch een plek vóór op het toneel te bemachtigen.  

Luisteren en geruststellen
Wat wél werkt: zeg tegen je angstige deel dat je aan je lichaam merkt dat alle systemen werken. Zweethanden: check. Hoge ademhaling: check. Angstgedachten: check. Hoge hartslag: check. Tegelijkertijd ga je zachtjes tikken volgens de EFT procedure (beginnend bij de zijkant van de hand). Je erkent zo dat je lichaam dit nu doet en dat dat heel erg naar en levensecht voelt. Dat het je bang maakt. Dit is wat er NU wordt ervaren.
Vervolgens tik je op de andere punten en spreek je uit dat er feitelijk niets aan de hand is. Je bent oké: je bent op een veilige plek en er is geen ècht levensgevaar (hoe naar het ook voelt), dit is ‘slechts’ een onaangename scene waarbij 1 speler wel heel erg overdreven diens rol vertolkt en dat is voelbaar in je lichaam. Besluit dat je die stress-reactie door je heen laat gaan en ook weer loslaat. Je zult merken dat je lichaam rustig wordt en er meer ruimte komt voor realistische gedachten.


Neem de regie!

Door EFT toe te passen, eis je als het ware de rol van de regisseur op -ondanks de stressreactie. Je doet een beroep op je dappere, begripvolle en realistische delen. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek: je stelt zo je lichaam gerust en zult merken dat de angst 'vanzelf' meer naar de achtergrond van het podium kan gaan omdat het zich gezien en gehoord voelt. Want het enige wat dat deel wil is je beschermen. En dat heb je heel serieus genomen door het te erkennen en te doorvoelen. Maar je hebt ook een rol gegeven aan je verstand dat in staat is in te schatten of er werkelijk sprake is van gevaar. Natuúrlijk is de angst welkom op het toneel als de situatie er naar is. Fijn om te weten dat de systemen werken!  Dus: “dankjewel, ik heb je gehoord, je mag er zijn, maar nu ben je niet nodig. Punt”.

Voor elke deel een rol, afhankelijk van de scene

En zo werkt het ook met de andere delen. Ook de criticus en de saboteur bedoelen het heus goed en hebben ooit een belangrijke rol gespeeld in scenes waarin dat passend was. Help jezelf door dat op te merken en te waarderen. Om vervolgens ieder weer op een passende plek op het podium te zetten, waarbij er voor élk deel een plek is - op zijn tijd. Jij hoeft het alleen maar op te merken (toelaten), erkennen (waarderen, bedanken), én te regisseren. Dan wordt het ‘vanzelf’ een toneelstuk waar je met een goed gevoel naar kijkt! Bovendien is het op die manier ook voor èlke speler fijn om mee te doen.