Feedback geven: 4 tips!

smileyzuilHappy or not?
Onlangs was ik bij een restaurant waar ik bij het weggaan met een smiley kon aangeven hoe mijn ervaring was geweest. Zie foto. Een split-second dacht ik dat dat in mijn praktijk ook leuk zou zijn. Maar al snel zag ik de nadelen.
Bij elke smiley zou ik benieuwd zijn wie het heeft gegeven, en naar de reden. Typisch: de rode smileys zouden me het meest intrigeren als ik restauranteigenaar was. Was de soep niet lekker? En zo ja, wat zegt dat? Smaken verschillen. Of ging het over het wc papier dat op was of was het de tocht bij de deur? Of was het een reactie uit frustratie over een gesprek tussen twee gasten? Met deze smiley-zuil zou ik er nooit achter komen. 

Feedback ontvangen...de 80/20 regel
Geen smiley-zuil bij mij in de praktijk dus. Liever de complete boodschap. Graag de complimenten, maar ook de 'negatieve'. Sinds ik me realiseer dat feedback voor 80% iets zegt over degene die het geeft (over zijn/haar smaak, voorkeur, verwachting of behoefte), vat ik niet alles persoonlijk op. Als het me wel raakt, kan ik eerst mijn kwetsbaar-heid (het 'te kwetsen zijn') onder de loep nemen, zoals ik uitleg in dit verhaal over een stoplicht
Over die resterende 20%, beslis ík of en wat ik er mee doe. Ik kan er mijn voordeel mee doen. Natuurlijk maakt het wel uit hoe iemand iets zegt. Het is de toon die de muziek maakt.

Feedback geven, lastig als je bang bent
Niet iedereen is even vaardig in het geven van positief bedoelde, maar kritische feedback (het gaat me steeds beter af, maar mij lukt het ook niet altijd). Het hangt vaak af van de persoon en de situatie. Bij de een voel ik me veiliger dan bij de ander. Wanneer je je niet veilig voelt, reageer je uit angst: 

  • bang om de ander te kwetsen,
  • bang dat de ander het niet goed op zal vatten,
  • bang dat je gevoel niet klopt, dat je het verkeerd ziet
  • bang voor een 'tegenaanval’, waar je geen raad mee zou weten.  

Een gemiste kans, want als we zo in de angst-kramp zitten, zeggen we helemaal niets of het komt er verwijtend of aanvallend uit. Zo ontstaan onuitgesproken verwachtingen met alle teleurstellingen en misverstanden van dien. Het kan zinvol zijn om die onderliggende angst en onveiligheid te onderzoeken en aan te pakken. Soms zijn een paar praktische tips ook helpend.

4 tips om feedback te geven.

  1. Feit: benoem het concrete gedrag waarover je wat wilt zeggen. Bij voorkeur in een persoonlijk gesprek (niet online in de openbaarheid). 
  2. Effect op jou: vertel wat dat feit met jou deed. Spreek vanuit jezelf, de ik-boodschap in plaats van de jij-boodschap. Een mooie formulering vind ik de 'ik-vertel-mijzelf-methode': "Als jij elke afspraak te laat komt, vertel ik mijzelf dat je mij niet belangrijk vindt en dat maakt me boos / stelt me teleur". Dit vraagt enige kwetsbaarheid.
  3. Wens: Vertel hoe je het graag anders had gehad, wat je nodig hebt.
  4. Kort en bondig met een punt. Zorg voor zorgvuldigheid zonder de boodschap 'in te pakken'. Weersta de neiging om na afloop je boodschap af te vlakken, te vergoelijken, jezelf te verontschuldigen.

Fictief voorbeeld, jonge moeder tegen schoonmoeder:

Feit: “je maakte net een opmerking over hoe vaak ik onze (huil)baby oppak om te troosten. Je zei "........."
Effect: “ik waardeer dat mij wilt helpen, maar ik vertel mijzelf dan dat ik het dus niet goed doe op mijn manier. Het maakt mij onzeker en geïrriteerd, al die verschillende adviezen. 
Wens: “ik zou het fijn vinden als je me eerst vraagt of ik behoefte heb aan advies.”

Succes ermee! Ik hoop dat je je veilig voelt om op mij te oefenen! Heb je mij vanuit een positieve intentie iets 'negatiefs' te melden, ik hoor graag (live) van je! 

 

Praktijk EFT-Aalten 

Akkermateweg 10  
7122 LG Aalten  
06-55 90 85 60

KvK 54636043 
btw nr NL127877769B01 
IBAN NL20 KNAB 02 58 24 15 78