Vrijblijvend kennismaken?
In de praktijk of online

Maak zelf je afspraak

ook voor vervolgafspraken

Oog en oor voor jezelf hebben

Veel mensen voelen zich niet gehoord en gezien door mensen van wie ze dat verwachten. Dit geeft teleurstelling, emotionele pijn  en stress. Onderstaande oefening kan je hierbij helpen. 

Oefening 

  1. Ter voorbereiding: zorg dat je minimaal 10 minuten niet gestoord kunt worden.
  2. Kijk in een spiegel
  3. Zie je buitenkant. Check of je haar goed zit, of je eventuele make-up in orde is en zie de (on)effenheden van je huid. Als je daar wat mee wilt doen, neem daar dan een paar minuten voor.
  4. Dan kijk je jezelf met aandacht aan en vraag je (hardop) “hoe gaat het écht met jou?”
  5. Merk wat deze vraag met je doet, wat er van binnen en van buiten gebeurt. Neem dat waar. Er zullen allerlei gedachten en gevoelens door je heen gaan. Neem er de tijd voor. Wat je ervaart kan van alles zijn
    - ik zie er moe uit-
    - ik voel me verbitterd en daar schrik ik van
    - ik zie verdriet, er wellen tranen op
    - ik weet niet wat ik moet zien en dat frusteert me
    - opgewektheid, een glimlach
    - dit werkt niet voor mij, ik voel me belachelijk
    - ik ben dankbaar, ik voel me rustig
    - ik voel me helemáál niet oké en ben boos
    - maar ook: ik zie verharding, alsof ik op slot zit, er gebeurt 'niets’
  6. Blijf kijken in de diepte van je ogen. Het is zoals het is en besef: het is een momentopname.
  7. Zeg (hardop) tegen jezelf: “Ik zie dat je je (vul in, zie bij 5) voelt en dat is oké. Jij bent oké, ook als je dit nu ervaart. Dankjewel.”
  8. Merk opnieuw wat dit met je doet en herhaal stap 7 zo nodig een aantal keren.
  9. Adem diep in en uit en eindig met een vriendelijke blik naar jezelf.
  10. Herhaal dagelijks gedurende minimaal een week en merk de veranderingen op.

Verantwoordelijkheid nemen

Wat je feitelijk met deze oefening doet, is aan jezelf geven wat je wellicht (hebt ge)mist in anderen. Besef: "wat iemand niet heeft, kan ie ook niet geven". Maar je kunt wél oog en oor voor jezelf (leren) hebben.

Soms confronteert deze oefening je met (intense) gevoelens zoals teleurstelling, pijn, verdriet of boosheid. Begin deze gevoelens te accepteren door ze te benoemen. Gebruik eventueel de EFT-zelfhulpvideo als aanvulling op deze oefening.

Praktijk EFT-Aalten 

Akkermateweg 10  
7122 LG Aalten  
06-55 90 85 60

KvK 54636043 
btw nr NL001577248B15
IBAN NL20 KNAB 02 58 24 15 78