Vrijblijvend kennismaken?         
In de praktijk of online            

Maak zelf je afspraak             

ook voor vervolgafspraken               

    

logo met praktijk

Langzaam + lopen = hardlopen?

Hardlopen
Hardlopen, het woord zegt het al: het is de bedoeling dat je 'hard' loopt. Logisch toch? Mensen vragen wel eens hoe hard ik loop, of hoe snel ik 5 km kan lopen. Sinds ik bij een loopgroep train, weet ik dat het niet alleen om snelheid gaat. Het gaat ook om techniek, maar zeker ook om l-a-n-g-z-a-a-m lopen. Wat zeg je? Langzaam hardlopen? Ja, héél langzaam soms. En dat heb ik echt moeten leren. En het leuke is dat deze les niet alleen over hardlopen ging....

Theorie
Toch eerst even een stukje hardloop-les: we kennen verschillende hartslag-zones waarin we idealiter trainen.
* duurloop 1 (langzamer dan lekker lopen).
* duurloop 2 (je lekkere loopritme)
* duurloop 3 (vrij hoog tempo, je raakt nog net niet buiten adem),
Na duurloop 3 heb je nog een aantal zones waarbij je met zuurstof-schuld loopt (te merken aan het 'hijgen'). Duurloop 1 is ongeveer 50 slagen minder dan je maximale hartslag. Dit tempo bepaalt je uithoudingsvermogen op de lange termijn. Het is de brede basis waarop de rest is gebouwd.
Zie de figuur hieronder:

hardloopdriehoek
Oeps
Pas toen ik ging rekenen, drong tot me door dat ik met een hartslag van rond de 140 zou moeten lopen in duurloop 1. Met de hartslagmeter om, viel me dat vies tegen. Ik liep voor mijn gevoel heel rustig, maar de meter zei dat ik te hard ging. De rem moest er op. Ik baalde daar enorm van. Ik wilde snelle tijden lopen. Harder lopen is zoveel leuker! Dan heb ik tenminste het gevoel dat ik wat heb gedaan! En wat zullen de mensen wel niet denken als ik op zo'n sukkeldrafje langs kom lopen?

Voordelen van langzaam
Inmiddels heb ik er een sport van gemaakt ook langzamer te lopen. Tegenwoordig verheug ik me op de wekelijkse lange, langzame duurloop. Het is een uitdaging om mijn hartslag laag te houden. Ik heb zelfs gemerkt dat mijn gedachten invloed hebben op mijn hartslag! Hoe meer ik ontspan en geniet van mijn omgeving, hoe lager mijn hartslag. Zodra ik weer aan dingen denk die ik nog 'moet' doen, stijgt mijn hartslag. Zo doe ik onderweg een 'spel' met mijn brein en daar geniet ik van. Kwestie van focus op het hier en nu.
Op deze manier wordt het een uurtje zonder presteren, wat erg ontspannend is. Èn, niet onbelangrijk: ik merk dat dit op de lange termijn voor betere resultaten zorgt; ook tijdens de snellere trainingen!

Langzaam lopen in je dagelijks leven
Zo werkt het in het leven van alledag ook. We kunnen best wat stress aan, als die periodes beperkt blijven èn we op tijd (veel) rust pakken. Op tijd op de rem staan is dus voor iedereen belangrijk. Maar ik vind dat eerlijk gezegd soms best moeilijk. Te lang achter de computer blijven zitten om die nieuwsbrief af te maken, te laat naar bed gaan....nog even de mail of facebook checken, gevlieg tussen werk en prive, nog even dit of dat. Ook leuke activiteiten zijn achteraf gezien soms net teveel van het goede geweest. Het zijn mijn valkuilen...en daar is helaas geen meter voor die me waarschuwt als ik te 'hard' ga. Ik zal het moeten doen met mijn lichaam dat me waarschuwt. Een kwestie van goed opletten en (leren) luisteren naar de signalen. En dus soms bewust 'nee' zeggen tegen een uitnodiging, tijd besteden aan mijn dierbaren, een mail pas de volgende dag beantwoorden, een afspraak een week later inplannen, tijd maken voor hardlopen. Dat is de brede basis waarop de rest is gebouwd, zie de figuur hieronder:

Levensdriehoek

Tijdig en veel ontspanning nemen is dus noodzaak. Tijd om daar ook een sport van te maken :-) Want ik wil wel genieten onderweg èn de finish halen. Bij voorkeur zonder blessures en zonder 'de man met de hamer' tegen te komen! Een wekelijkse 'duurloop 1' doet wonderen, en beslist niet alleen in de sport!

 

Hoe zit met met jouw 'duurloop 1'? Train je die vaak genoeg om het vol te houden op de lange termijn? Wat is jouw favoriete manier om te ontspannen? Laat een reactie achter in het commentaarveld hieronder.

 

0
0
0
s2sdefault