Vrijblijvend kennismaken?         
In de praktijk of online            

Maak zelf je afspraak             

ook voor vervolgafspraken               

    

logo met praktijk

4 bewezen tips voor meer geluk

Onlangs las ik een Engelstalig artikel over het boek "The upward spiral" van Alex Korb. Het artikel beschrijft vier tips om gelukkiger te worden. Ze zijn onderbouwd met neurowetenschapelijk onderzoek. Na het lezen realiseerde ik me dat al deze tips worden toegepast tijdens een EFT-sessie :-) Ik heb de tips voor je samengevat en vertaald. Ook zonder EFT zijn ze stuk voor stuk waardevol.

Vrij vertaald zijn dit de vier tips:

  1. Stel jezelf de vraag: “waar ben ik dankbaar voor?”
    Misschien kun je op een somber moment niets leuks verzinnen, maar gelukkig heeft alleen al het ‘zoeken naar dankbaarheid’ een positief effect in je brein. Het gaat dus niet om het antwoord, maar om de vraag! Dit zoeken bevordert de serotonine en dopamine productie. Beide hebben te maken met je stemming. Probeer deze oefening eens.

    dankbaarheid
  2. Benoem je nare gevoelens
    De wetenschap toont aan dat als je je gevoelens een naam geeft ("verdrietig", "boos", jaloers"), dit een gunstig effect heeft op de intensiteit van je gevoelens. Ook als je daarbij gebruik maakt van metaforen ("het voelt als een steen in mijn maag"), worden de gevoelens minder intens. 


  3. Neem een beslissing
    Beslissingen nemen heeft te maken met doelen stellen en intentie. Kies voor de keuze die ‘goed genoeg’ is. Als je beseft dat 'goed genoeg', echt goed genoeg is, geeft die beslissing je rust en het gevoel van controle hebben. En dat kalmeert je angsten en zorgen. Maar het geeft ook een boost aan je plezier!
    Bij een proef met ratten bleek de rat die iets moest beslissen en dóen voor zijn beloning, namelijk meer dopamine aan te maken dan de rat die de beloning ‘zomaar’ kreeg. 

  4. Raak elkaar aan
    Mensen hebben het nodig om zich geliefd en geaccepteerd te voelen. Anders doet het letterlijk pijn. Psychische afwijzing heeft in je brein hetzelfde effect als fysieke pijn! Bij een prettige aanraking komt het hormoon oxytocine vrij en dat heeft een pijnverlagend effect. Dus...daar waar het gepast en voor beide wenselijk is: raak elkaar aan. Een handdruk, een klopje op de schouder, een knuffel of massage doen wonderen. Of....geklop op meridiaanpunten ;-)

Begin vandaag nog: waar ben jij jezelf of iemand anders dankbaar voor?
Laat het weten in een reactie in het commentaarveld hieronder of deel via de sociale mediaknoppen onder het commentaarveld.

0
0
0
s2sdefault